HALT2Diabetes regio’s

De Diabetes Liga is in maart 2019 gestart met de uitrol van HALT2Diabetes in de regio’s Menen – Wervik – Wevelgem en Mechelen – Heist-op-den-Berg. Momenteel zijn een vijftal nieuwe regio’s volop bezig met de voorbereidingen om HALT2Diabetes ook op te starten vanaf het najaar.

Ook HALT2Diabetes regio worden?

Wordt HALT2Diabetes nog niet uitgerold in jouw regio? Als stads- of gemeentebestuur, Eerstelijnszone of Logo kan je initiatief nemen om HALT2Diabetes op te starten en hierbij de nodige ondersteuning aanvragen van de Diabetes Liga, i.s.m. de Vlaamse overheid.
Heb je zelf geen rol binnen een lokaal bestuur of een eerstelijnszone? Word dan ambassadeur voor HALT2Diabetes en breng de Diabetes Liga in contact met jouw lokaal netwerk.

Alle info en kandidatuur indienen: Aurélie Lampaert - Projectcoördinator
Mail naar preventie@diabetes.be of bel 09 242 85 32.

Groepssessies Gezonde Voeding op Verwijzing

Deze gratis groepssessies worden georganiseerd voor personen met een FINDRISC ≥ 12 en vrouwen met een voorgeschiedenis van zwangerschapsdiabetes, op doorverwijzing van de huisarts.

ONTDEK HET AANBOD EN SCHRIJF JE IN

gezonde voeding zwangerschapsdiabetes

Infosessies HALT2Diabetes

Tijdens een voordracht van ongeveer anderhalf uur geeft een diëtist informatie over diabetes, hoe we de ontwikkeling van diabetes type 2 kunnen voorkomen en over het project HALT2Diabetes. De diëtist geeft ook uitleg over de FINDRISC, een test die men zelf kan afnemen en die het risico op diabetes type 2 berekent. Is de score hoog? Dan kan men met het resultaat van de test naar de huisarts. De huisarts doet verdere onderzoeken en bekijkt wat men kan doen om het verhoogde risico aan te pakken. Zo kan men, na doorverwijzing van de huisarts, eventueel instappen in de groepssessies Gezonde Voeding op Verwijzing.

presentatie halt2diabetes diabetes liga

Andere initiatieven

Laagdrempelige (beweeg)programma’s zoals 10.000 stappen of Bewegen op Verwijzing zijn attractieve hulpmiddelen naar een gezonder en actiever leven.

Doorverwijzing naar een diëtist of beweegdeskundige (Bewegen op Verwijzing Coach, kinesist …) kan aangewezen zijn om de hoogrisicopersoon te ondersteunen.
Ook de aanpak van andere risicofactoren zoals roken, hoge bloeddruk en hyperlipidemie is noodzakelijk in een ‘brede’ cardiovasculaire preventiestrategie.

In het kader van HALT2Diabetes kunnen huisartsen in de HALT2Diabetes regio’s gratis deelname voorschrijven aan 6 “Groepssessies Gezonde Voeding op Verwijzing”.

vrouw staat buiten diabetes

Partners HALT2Diabetes